Salut! Sunt Outty. Eu sunt unul dintre însoțitorii celor mici în experiențele lor din natură și aer liber.
Fie că mă cunoașteți sau nu, fie că ați citit despre mine sau abia acum mă descoperiți, să știți că mă aflu aici să vă povestesc chiar eu despre mine. Vă propun să (re)descoperim împreună că natura ne oferă sprijin și oportunități nesfârșite de a învăța.
„De ce? La ce ne folosește?”, poate veți întreba unii dintre voi.
Pentru că experiențele de învățare capătă o altfel de însemnătate și un grad ridicat de autenticitate atunci când se petrec în mijlocul naturii. Un alt motiv este acela că cei mici își pot înfrânge mai ușor neîncrederea și teama care îi împiedică să își asume riscuri dacă se află într-un cadru outdoor, securizat, care le permite să-și cunoască și pună la încercare limitele.
Scopul meu este să provoc copiii, dar și pe voi, adulții care îi însoțiți, să se joace și să învețe afară. Nu e nimic rău în a te cățăra în copaci sau pe garduri și a-ți provoca imaginația să născocească jocuri noi cu ajutorul a ceea ce găsești prin preajmă, în curtea grădiniței sau în mijlocul naturii.
Nu te îngrijora de eventuale căzături sau mici vânătăi! Nu pot promite că nu se vor întâmpla niciodată. Îți pot spune însă că un mediu outdoor provocator, dar sigur, în care atenția și tactul vostru îi îndeamnă pe copii să observe ce se întâmplă în jur, mai degrabă îi va încuraja pe cei mici să înfrunte posibile pericole, experimentând succesul, decât să iasă din joc sau din activitate.
Vă previn că e nevoie să fiți mereu activi, alături de copii. Să vă puneți „în funcțiune” și să-i susțineți în explorare. Sprijinul, încurajarea și însoțirea voastră le vor fi de ajutor în a înțelege diferența dintre risc și provocare.
Cei ce m-au cercetat în timp, au descoperit că în spațiul outdoor și în natură se dezvoltă cel mai bine abilitățile senzorio-motorii, empatia, încrederea în forțele proprii și în ceilalți, curajul și independența. Deci, fie că se cațără într-un copac, observă cu atenție o frunză sau pedalează bicicleta la vale de pe un deal, copiii se află într-un real proces de învățare și dezvoltare.
Totul în natură se află într-o continuă schimbare. De fiecare dată când copiii explorează un colț de natură cunoscut, pot observa și conștientiza diferențe (dar și asemănări, tipare) de la o zi la alta, de la un anotimp la altul: o nouă gâză, un alt boboc de floare, un fruct mai mare, un nor cu o formă mai interesantă decât cel de ieri… Surprizele și schimbările naturii le păstrează vie capacitatea de a se lăsa uimiți: „Ce e asta?”, „Ce miroase așa?”, „De unde a apărut?”, „Ce se aude?”. Au nevoie de voi să fiți acolo, să le răspundeți, să reflectați împreună cu ei asupra experiențelor avute, să le îmbogățiți cunoașterea și să le insuflați respect și dragoste pentru natură.
Mediul outdoor, cu tot ce conține și tot ce-l înconjoară, ne oferă libertate, timp și spațiu să devenim independenți.
Totul este activ și reflexiv. Aaa, era să uit! Să nu vă fie teamă că vremea de afară va fi o piedică. Cei ce mă cunosc de mult au o vorbă: „Nu există vreme rea, ci doar haine nepotrivite.”
Pe curând!
Outty
Bibliografie
- Rahbek, L. & Lund, L. (eds.) (2020, Mar. 18). The teacher’s view of the child’s play, joy and stomach churning. UCL Business Academy and University of Applied Sciences. Academic Practice Articles. (Pædagogens blik på barnets leg, glæde og sus i maven — UC Viden – Professionshøjskolernes Videndatabase)
- https://bupl.dk/paedagogik-og-profession/paedagogisk-forskning/farlige-lege-goer-boern-staerke
- https://moreinfo.addi.dk/2.11/more_info_get.php?lokalid=37990566&attachment_type=f56_a&bibliotek=870971&source_id=870970&key=8ff150bd4c506adb9e84 – The courage and physical shape of educators in risky play. MOV:E, no.6/2018, 40-47.
Foto credit: www.pinterest.com; www.freelancer.hk